image

Rabobank hoeft slachtoffer WhatsAppfraude geen 6300 euro te vergoeden

maandag 29 april 2024, 14:34 door Redactie, 19 reacties

Rabobank hoeft een klant die slachtoffer van WhatsAppfraude werd geen 6300 euro te vergoeden, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld. De klant werd begin 2020 door een oplichter benaderd die zich voordeed als zijn dochter. De oplichter vroeg de klant om in totaal acht bedragen met een totaalbedrag van zo'n 6300 euro naar dezelfde rekening over te maken, wat de klant ook deed.

Op verzoek van de klant heeft de bank begin 2021 de naam en adresgegevens van de oplichter verstrekt, maar het is de klant nog niet gelukt om zijn geld bij de oplichter terug te halen. Volgens de klant moet Rabobank de schade vergoeden toen de bank zag dat er in korte tijd acht keer een groot bedrag werd overgemaakt naar hetzelfde rekeningnummer.

Ook vindt de klant dat de bank ervoor had moeten zorgen dat het geld niet direct van de rekening afgehaald kon worden, maar dat daar een paar dagen tussen zitten. Verder stelt de klant dat alles is gedaan om de oplichter het geld terug te laten betalen, maar ondanks een verkregen vonnis dit niet is gelukt. De Rabobank weigert de schade te vergoeden, waarop de klant naar het Kifid stapte.

Volgens het klachteninstituut heeft Rabobank geen algemene transactiemonitoringsplicht. "Een dergelijke verplichting kan echter pas worden aangenomen als voor de bank gegronde redenen aanwezig zijn om te twijfelen aan de betaalopdracht. Die verplichting wordt niet lichtvaardig aangenomen. Een algemene monitoringsverplichting zou immers het proces van geautomatiseerde gegevensverwerking en het maatschappelijk belang dat daarmee gediend is, kunnen schaden."

Het Kifid stelt dat Rabobank in dit geval geen aanwijzingen had, of zou moeten hebben, dat de rekening waar het geld naar toe werd overgemaakt van een oplichter was. "Het enkele feit dat sprake was van acht overboekingen in korte tijd is daarvoor onvoldoende. Ook rust op de bank geen verplichting om ervoor te zorgen dat overgeboekt geld niet direct van de rekening af te halen is", zo laat het oordeel weten. Het Kifid komt tot de conclusie dat de bank niet tekort is geschoten en wijst de vordering van de klant af (pdf).

Reacties (19)
29-04-2024, 15:01 door Anoniem
Lol, "had gewilt dat er een paar dagen tussenin zitten" dat had de persoon wel anders gewilt als het inderdaad zijn dochter was die inderdaad in de problemen zat.
Als ik zo'n fout maak is de schade aan mijzelf, dan geef ik het wel aan bij de politie, maar ga niet huilen bij de bank.
En zo groot zijn die bedragen nou ook weer niet, de bank heeft geen zin om bij iedere 500 euro te controleren, dat zou ook nadelig zijn voor de klant.
Hopelijk pakt de politie de oplichter, en leer er van en ga verder.
Wel zou het heel lullig zijn als het een oplichterij van een oud persoon betreft.
29-04-2024, 15:12 door Anoniem
Door Anoniem:

[..]
Hopelijk pakt de politie de oplichter, en leer er van en ga verder.
Wel zou het heel lullig zijn als het een oplichterij van een oud persoon betreft.

Waarom is het net wat minder lullig als een twintiger zes ruggen kwijt is ?
29-04-2024, 15:13 door Saph
Deze mensen leven echt onder een steen want nieuws van dit soort oplichtingszaken komen echt bijna dagelijks in het nieuws voorbij. En dan weten ze dat ze dom bezig zijn geweest en proberen ze een ander de schuld te geven in de hoop hun centjes terug te krijgen. Helaas, het is niet de schuld van de bank maar toch echt je eigen schuld.
29-04-2024, 17:41 door Anoniem
Door Saph: Deze mensen leven echt onder een steen want nieuws van dit soort oplichtingszaken komen echt bijna dagelijks in het nieuws voorbij. En dan weten ze dat ze dom bezig zijn geweest en proberen ze een ander de schuld te geven in de hoop hun centjes terug te krijgen. Helaas, het is niet de schuld van de bank maar toch echt je eigen schuld.
Ja, dagelijks in het nieuws op deze website of andere vergelijkbare websites.
Maar niet wekelijks laat staan dagelijks op het nieuws, als men het al begrijpt wat er vertelt wordt.
29-04-2024, 17:48 door Anoniem
Door Saph: Helaas, het is niet de schuld van de bank maar toch echt je eigen schuld.

Een schoolvoorbeeld van blaming the victim. De schuld ligt toch altijd echt bij de dader, niet bij het slachtoffer.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Slachtofferbeschuldiging
29-04-2024, 18:11 door Anoniem
al de vlugge weet-het-altijd-beter-rakkertjes weer die aan victim blaming doen... jouw tijd komt ook nog wel!

en hou je het ook vindt, het is heel duidelijk feitelijk een maatschappelijk probleem. er moet iets gebeuren om mensen hier beter tegen te beschermen en je kunt niet altijd alles bij de klant / individu parkeren want velen hebben er helemaal niet eens om gevraagd of de keuze gekregen met dat ge-digi-dram in dit land!
29-04-2024, 18:48 door Anoniem
Snap met alle aandacht de er voor is echt niet dat er nog zoveel mensen in deze praktijken trappen dat het lonend blijft om dit soort " grappen" uit te blijven halen. Maar als ouder snap ik nog veel minder dat je op deze manier dit soort bedragen overmaak zonder daar verder vragen bij te stellen.
Maar natuurlijk is dat allemaal e fout van de bank en als banken op dit soort gedrag zouden gaan monitoren dan is het de fout van de bank dat ze zich met jouw transacties bemoeien en het te lastig maken.
Zelf nadenken is echt geen zonde
29-04-2024, 19:09 door Anoniem
Uit startpost:
Volgens het klachteninstituut heeft Rabobank geen algemene transactiemonitoringsplicht. "Een dergelijke verplichting kan echter pas worden aangenomen als voor de bank gegronde redenen aanwezig zijn om te twijfelen aan de betaalopdracht. Die verplichting wordt niet lichtvaardig aangenomen. Een algemene monitoringsverplichting zou immers het proces van geautomatiseerde gegevensverwerking en het maatschappelijk belang dat daarmee gediend is, kunnen schaden."
Ha, de 'maatschappij' heeft er (financieel) belang bij dat er geen monitorverplichting is. Omdat de maatschappij daarmee financieel voordeel heeft, moet de maatschappij de mensen die daardoor nadeel lijden financieel compenseren.
In plat Nederlands: Lappen Rabobank of Nederlandse staat!
29-04-2024, 21:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Saph: Helaas, het is niet de schuld van de bank maar toch echt je eigen schuld.

Een schoolvoorbeeld van blaming the victim. De schuld ligt toch altijd echt bij de dader, niet bij het slachtoffer.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Slachtofferbeschuldiging
En de dader is toch degene, die de overschrijving gedaan heeft. De bank schrijft niet zonder opdracht over.
29-04-2024, 21:03 door Anoniem
Door Anoniem: Uit startpost:
Volgens het klachteninstituut heeft Rabobank geen algemene transactiemonitoringsplicht. "Een dergelijke verplichting kan echter pas worden aangenomen als voor de bank gegronde redenen aanwezig zijn om te twijfelen aan de betaalopdracht. Die verplichting wordt niet lichtvaardig aangenomen. Een algemene monitoringsverplichting zou immers het proces van geautomatiseerde gegevensverwerking en het maatschappelijk belang dat daarmee gediend is, kunnen schaden."
Ha, de 'maatschappij' heeft er (financieel) belang bij dat er geen monitorverplichting is. Omdat de maatschappij daarmee financieel voordeel heeft, moet de maatschappij de mensen die daardoor nadeel lijden financieel compenseren.
In plat Nederlands: Lappen Rabobank of Nederlandse staat!
In plat Nederlands, gewoon een anarchist. Altijd heeft een ander het gedaan, ook als er bewezen is, dat je zelf die overschrijvingen gedaan hebt.
29-04-2024, 23:24 door Anoniem
Die "monitorplicht" is er toch al met de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Dit zou dan onder bijvangst vallen.

De banken willen niet het beste voor hun klanten doen. Het kost hun geld en wij betalen ondertussen voor het aanhouden van een bankrekening. Het wordt eens tijd dat banken weer wat gaan doen voor hun klanten i.p.v. lui achterover zitten en koffie drinken.
30-04-2024, 09:22 door Briolet
Door Anoniem:
Door Saph: Helaas, het is niet de schuld van de bank maar toch echt je eigen schuld.

Een schoolvoorbeeld van blaming the victim. De schuld ligt toch altijd echt bij de dader, niet bij het slachtoffer.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Slachtofferbeschuldiging

Als je die pagina goed gelezen hebt gaat Slachtofferbeschuldiging ergens anders over. Dat zijn allemaal voorbeelden waar het slachtoffer helemaal geen schuld heeft. b.v. het dragen van een te kort rokje bij een verkrachting. Het slachtoffer heeft hier geen echte kans om het ongeluk te voorkomen.

Bij bankoplichting moet het slachtoffer actief meewerken, anders lukt de oplichting niet eens. Daar ligt echt ook een schuld bij de slachtoffers.

Je kunt het probleem grotendeels voorkomen door te eisen dat alleen mensen met een economische studie zelf mogen internetbankieren. De rest moet dan een gecertificeerd kantoor inhuren om de betalingen voor je uit te voeren. Of nog beter: Bij alle inkopen moeten ze een kantoor inschakelen, want deze mensen zijn ook beïnvloedbaar door reclame en doen dan vaak verkeerde inkoopkeuzes.
30-04-2024, 10:00 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem:
Door Saph: Helaas, het is niet de schuld van de bank maar toch echt je eigen schuld.

Een schoolvoorbeeld van blaming the victim. De schuld ligt toch altijd echt bij de dader, niet bij het slachtoffer.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Slachtofferbeschuldiging

Als je die pagina goed gelezen hebt gaat Slachtofferbeschuldiging ergens anders over. Dat zijn allemaal voorbeelden waar het slachtoffer helemaal geen schuld heeft. b.v. het dragen van een te kort rokje bij een verkrachting. Het slachtoffer heeft hier geen echte kans om het ongeluk te voorkomen.

Bij bankoplichting moet het slachtoffer actief meewerken, anders lukt de oplichting niet eens. Daar ligt echt ook een schuld bij de slachtoffers.

Je kunt het probleem grotendeels voorkomen door te eisen dat alleen mensen met een economische studie zelf mogen internetbankieren. De rest moet dan een gecertificeerd kantoor inhuren om de betalingen voor je uit te voeren. Of nog beter: Bij alle inkopen moeten ze een kantoor inschakelen, want deze mensen zijn ook beïnvloedbaar door reclame en doen dan vaak verkeerde inkoopkeuzes.
Ik ben vroeger wel eens door een creditcard maatschappij gebeld voor mogelijke fraude omdat er voor mij ongewone afschrijvingen (paar keer opwaarderen van telefoon) hadden plaatsgevonden. Ik zei dat ik niet eens een telefoon had en vervolgens werd het teruggestort. het kan dus wel! maar niet door de Rabobank.
30-04-2024, 10:28 door User2048
Sommige reacties hierboven zijn in de trant van "hoe kun je zo dom zijn om hier in te trappen". Dat ligt denk ik wat genuanceerder. Ik heb het zelf gelukkig niet meegemaakt, maar er wel over gehoord van anderen die slachtoffer zijn geworden. In alle gevallen was er een situatie waarin het verzoek om geld over te maken min of meer logisch was. Het slachtoffer zat in een stressvolle situatie, er was al wat gedoe met dochterlief en toen was ze ook nog haar telefoon kwijt. Dat lijkt dan in de context te passen. Soms ben je even niet in staat om daar helder bij na te denken. Achteraf denkt het slachtoffer ook "hoe kan ik hier ingetrapt zijn."

Maar ik ben het wel met Kifid eens dat de bank niet verantwoordelijk is. De aanvaller is verantwoordelijk, maar die is lastig te vinden.
30-04-2024, 11:48 door Anoniem
6300 euro in 8 keer overgemaakt een groot bedrag noemen?
dat zijn dus 8 kleine bedragen die niet bijzonder zijn.
Zou wel heel wat werk worden als ze bij elke kleine bedrag dat overgemaakt wordt bij je aan de bel gaan trekken. bij mijn verbouwing heb ik de aannemer 10 een wat groter bedrag overgemaakt. Zou de bank mij nu ook gaan bellen?
30-04-2024, 12:04 door Anoniem
Je kunt het probleem grotendeels voorkomen door te eisen dat alleen mensen met een economische studie zelf mogen internetbankieren.
Met je eens maar dan moet je hoogopgeleid wisselen met laagopgeleid. Het is toch beter om eerst onderzoek te
doen voor je gaat praten.

https://www.plusonline.nl/consumentenrecht/kwetsbaar-voor-online-fraude
30-04-2024, 20:17 door Briolet
Door Anoniem: 6300 euro in 8 keer overgemaakt een groot bedrag noemen?
dat zijn dus 8 kleine bedragen die niet bijzonder zijn.
Zou wel heel wat werk worden als ze bij elke kleine bedrag dat overgemaakt wordt bij je aan de bel gaan trekken. bij mijn verbouwing heb ik de aannemer 10 een wat groter bedrag overgemaakt. Zou de bank mij nu ook gaan bellen?

Precies mijn mening. Als de bank al dit soort transacties zou blokkeren krijgen ze weer een heleboel claims de andere kant op. Een paar week geleden stond hier zo'n verslag van een man die een betaling niet kon doen wegens een blokkade.

De banken zullen dus heel voorzichtig zijn en pas iets blokkeren als het ontvangende IBAN nummer inmiddels geregistreerd staat als malafide. En dat gebeurt pas na klachten uit meerdere bronnen. Criminelen zullen dus vaak van katvanger wisselen. En als ze een grote vis aan de haak hebben, voor de zekerheid een IBAN gebruiken die nog 'maagdelijk' is.
30-04-2024, 22:46 door Anoniem
Ik geloof dat pas nieuws is als het kifid een bank in t ongelijk stelt...
01-05-2024, 12:09 door Anoniem
Door User2048: ...... Het slachtoffer zat in een stressvolle situatie, er was al wat gedoe met dochterlief en toen was ze ook nog haar telefoon kwijt. Dat lijkt dan in de context te passen. .....

Met alle respect, maar er is toch altijd wel een tweede controlepunt in de vorm van een ander familielid of kennis?
Ook al is de stress hoog, vijf minuten extra nadenken kan een hoop ellende voorkomen.

En acht! keer geld overmaken zonder enige argwaan krijgen is... wel.... bijzonder.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.