image

Thuiswinkel: Toezicht faalde bij DigiNotar

dinsdag 4 oktober 2011, 11:33 door Redactie, 12 reacties

Volgens belangenvereniging Thuiswinkel.org heeft het toezicht gefaald bij DigiNotar. Een naar eigen zeggen Iraanse student wist bij het bedrijf honderden valse SSL-certificaten te genereren, waarmee Iraanse Gmail-gebruikers werden afgeluister. "Het heeft er de schijn van dat Opta beter had kunnen toezien op de processen rond DigiNotar", zo stelt de belangenbehartiger. De mogelijkheden die de Telecommunicatiewet hiervoor biedt zijn gewoon aanwezig, "maar dan moeten die wel worden gebruikt", vindt Thuiswinkel.org.

Vertrouwen
De aanval op de inmiddels failliete SSL-uitgever kan voor een deuk in het vertrouwen zorgen dat consumenten in versleutelde verbindingen hebben. En dat is niet goed voor de internethandel.

Bij werkgeversorganisatie VNO-NCW vond onlangs een evaluatie van de aanval plaats. “Beter toezicht is daar één van”, zegt Martijn Hos namens de branche. “Dat toezicht begint trouwens bij de uitgevers van certificaten zelf en het hebben van de juiste bedrijfsprocessen die problemen moeten voorkomen.”

Reacties (12)
04-10-2011, 11:43 door Anoniem
Sinds wanneer houdt de OPTA toezicht op CA's, en wat heeft de telecomwet er mee van doen ?
04-10-2011, 11:46 door Anoniem
Thuiswinkel.org heeft makkelijk praten met een voorzichtige aanval dat het ergens de schijn van heeft dat een andere organisatie niet genoeg zijn best zou hebben gedaan.
Hoeveel vertrouwen heeft men daar eigenlijk in andere CA's en waarom dan wel? Ze hebben met deze stellingname namelijk geen poot om op te staan wat betreft dat vertrouwen.
Niet dat ze dat nodig hebben, genoeg thuiswinkel deelnemers die zelf hun beveiliging niet op orde hebben en brakke webwinkels hanteren waarbij met een SSL-certificaat en een logo van mcafee beweert wordt dat je er veilig kan winkelen....
Hoeveel toezicht hebben ze vanuit thuiswinkel.org eigenlijk op hun deelnemers wat betreft veiligheid?!?!?!!!!!!! Geen, ze controleren hooguit een vinkje dat de deelnemer er wat aan lijkt te doen.
04-10-2011, 11:56 door Anoniem
Thuiswinkel.org piept omdat ze die certificaten gebruiken als risicobeperking voor hun eigen waarborg. Maar is dat ook uit veiligheid? Het heeft er de schijn van dat ze bij thuiswinkel.org maling hebben aan veiligheid van klanten en klantgegevens. Waarom? Dit is hoe ze bij Thuiswinkel.org omgaan met je persoonsgegevens:

Een consument wil graag weten welke persoonsgegevens er worden bewaard. Heeft de consument daar recht op? Op een verzoek ter inzage moet de consument binnen vier weken een schriftelijk antwoord krijgen. Dat kan dus ook per e-mail zijn. In het antwoord moet in ieder geval een volledig overzicht staan van de verwerkte gegevens en een omschrijving van het doel of de doeleinden.......

Met andere woorden: zolang u maar SSL-gebruikt tijdens het winkelen/afrekenen is het wel voldoende en voor de rest stuurt u ze maar onbeveiligd rond. Over het bewaren en toegang tot de van de gegevens hebben we het maar even niet.
04-10-2011, 12:14 door Anoniem
Thuiswinkel moet niet zo hoog van de toren blazen !

Er zijn een groot aantal webwinkels met het thuiswinkel logo zo lek als een mandje.
Ook doen veel webwinkels met ditzelfde logo niet aan salting en worden cc & bankgegevens plain-text opgeslagen.

Veiligheid en privacy staat er dan op hun site ! LOL

misschien maar eens op pastebin gooien ?!
04-10-2011, 12:23 door Bitwiper
Thuiswinkel.org verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Hun "garanties" zeggen niets, en toezicht bestaat duidelijk ook niet.

Voorbeeld: ga naar https://www.vliegwinkel.nl/ en merk op dat je wordt doorgestuurd naar http://www.vliegwinkel.nl. Merk ook op dat rechtsonderin een icoontje te vinden is van "Thuiswinkel waarborg" en dat dit verwijst naar https://beheer.thuiswinkel.org/waarborg/index.asp?bedrijfid=6e21f5dc62713689871903d48a0cbade.

Klik rechtsboven http://www.vliegwinkel.nl/ op login. Als je al een account hebt, en daar je e-mail adres en password invult, worden je gegevens plain-text verzonden (http), inclusief jouw wachtwoord.

Als je nog geen account hebt en je klikt op aanmelden, dan verschijnt er via http een scherm waarop je veel persoonlijke gegevens moet invullen. Ook die worden plain text verzonden.

In de eerder genoemde https://beheer.thuiswinkel.org/waarborg/index.asp?bedrijfid=6e21f5dc62713689871903d48a0cbade lees ik onder meer:
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, verklaart dat haar lid: Logo vliegwinkel.nl
gerechtigd is het Certificaat Thuiswinkel Waarborg te voeren tot 16 januari 2012.
[...]
3. Veiligheid en privacy

Uw persoonsgegevens laat u achter in een beveiligde webomgeving, die is voorzien van minimaal een SSL-certificaat
(slotje onder of boven aan de webpagina) en uw persoonsgegevens worden verwerkt volgens de Wet Bescherming
Persoonsgegevens.
[...]
Zie ook de eerdere discussie hier: http://www.security.nl/artikel/36753/vliegwinkel.nl_onbeveiligd%3F.html

Aanvulling 2011-10-04 13:44: http://www.thuiswinkel.org/cms/showpage.aspx?id=3195:
Veilig vliegen begint voor 81% van de Nederlanders bij veilig boeken
6 jan 2011
Bij het online boeken van een vliegticket wil men zeker weten de juiste keuze te maken. Zo hecht 81% van de Nederlanders grote waarde aan het gevoel van veiligheid op de website en de volledigheid van de website (93%). Ook betalingsmogelijkheden zijn voor 79% van doorslaggevend belang bij het boeken van een vliegticket. Zo blijkt uit de resultaten van het Nationaal Vliegreis Onderzoek van vliegticketaanbieder vliegwinkel.nl.

Door Wim Butte, directeur van vliegwinkel.nl: "Deze percentages verbazen ons niet. We zorgen daarom al jaren voor een veilige website met onder andere SSL en 3D Secure technologie. Daarnaast zijn we gecertificeerd lid van de Thuiswinkel Organisatie, IATA, SGR en ANVR. Het is dus veilig en vertrouwd om vliegtickets te boeken op vliegwinkel.nl."
04-10-2011, 12:39 door Anoniem
Kenmerk van hedendaagse veiligheid: als er iets publiekelijk is misgegaan dan gaan de managers en woordvoerders graag met het vingertje wijzen en proberen ze hun eigen straatje schoon te vegen door af te leiden van de onderliggende problemen: er is geen adequaat toezicht of controle en de personen die daarvoor moeten zorgen hebben geen zin of geen verstand van de zaken waar ze mee bezig horen te zijn. Bij Thuiswinkel.org spelen ze dat spelletje heel goed, bij CA's gaat het zo, bij webwinkels niet anders en accountancy organisaties wil ik het al niet eens meer over hebben. Ze halen allemaal heel graag heel veel geld op en doen zo min mogelijk. Je kan achteraf toch makkelijk wijzen en vegen zonder dat het gevolgen heeft.
04-10-2011, 13:45 door Anoniem
Lange tenen hierboven.

Thuiswinkel heeft natuurlijk gewoon gelijk dat het toezicht faalt. De grond van het probleem is het de andere kant opkijken cultuur. De controle is een hoofdzakelijk papieren procedure. Borgen noemt men dat. Het middel is verworden tot een doel.

Wat ontbreekt is een verplichte daadwerkelijke controle, dat wil zeggen controle van de systemen zelf. Dus naast de duur betaalde papieren jongens in pakken zijn echte controleurs nodig die de systemen zelf onderwerpen aan een grondig onderzoek.

Overigens is de grootste faal bij DigiNotar zelf dat er geen strakke procedure gevolgd werd na het ontdekken van de inbraak.
04-10-2011, 15:30 door Anoniem
"Thuiswinkel heeft natuurlijk gewoon gelijk dat het toezicht faalt."

Maar klopt de kritiek inhoudelijk, afgezien van wat we van thuiswinkel vinden ? Heeft de OPTA tot nog toe een toezichthoudende taak op CA's, en heeft de telecommunicatie wet ook maar iets met CA's van doen ? Bestaan er wettelijke voorschriften waaraan CA's moeten voldoen ?

Waarschijnlijk hebben ze wel een contractuele verplichting om periodiek een audit uit te laten voeren, maar dat heeft niets te maken met de OPTA en de telecommunicatiewet.
04-10-2011, 17:01 door Anoniem
Wat een enorme spuit-11ers zeg. Hoe vaak is wel niet geïtereerd over het falen bij DigiNotar.

Fijn, dek jezelf nog maar even wat verder in.
04-10-2011, 18:50 door Anoniem
Door Anoniem: Lange tenen hierboven.

Thuiswinkel heeft natuurlijk gewoon gelijk dat het toezicht faalt. De grond van het probleem is het de andere kant opkijken cultuur.
Nee, geen lange tenen. Niemand schrijft nl dat de bewering niet klopt. Maar de manier van handelen van de jongens van thuiswinkel.org schiet bij personen die zich echt bezig houden met veiligheid behoorlijk in het verkeerde keelgat.
Bij thuiswinkel hebben ze niet door hoe het systeem in elkaar zit en wie welke verantwoordelijkheid heeft. Verantwoordelijkheid die ze zelf ook niet nemen. Thuiswinkel.org is zowel naar aanbieders van veiligheid als hun deelnemers te goed van vertrouwen (lees: we controleren zelf niets en weten niet eens wat we hoe moeten controleren) en zit net zo in zee met andere CA's zonder te weten of die wel te vertrouwen zijn. Zolang iemand wat aanbied zal het wel goed zijn lijkt het motto. En daar baseren ze dan zelf hun waarborg op.....

Overigens is de grootste faal bij DigiNotar zelf dat er geen strakke procedure gevolgd werd na het ontdekken van de inbraak.
Je hebt het onderzoeksrapport hoop ik gelezen? Het was er al mis voor ze een indringer kregen.
04-10-2011, 20:08 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
05-10-2011, 02:24 door Anoniem
Jammer, jammer, jammer - veel wol ...
Ja, Diginotar heeft gefaald. Ze hebben best practices nagelaten, zodat certificaatjes tegen weinig geld (en dus ook waarde) konden worden aangeboden. Dat is primair fout. Dat je daarna een inbraak en fraude niet meldt, is een doodzonde, voor Diginotar in dit geval de doodsteek. Als je overigens geen veiligheidsmaatregelen treft, weet je ook niet dat er ingebroken wordt ... :)
Daarnaast heeft de Opta wel degelijk wat te maken met CA's. Diginotar heeft PKI-Overheid verkocht, waarbij de overheid garant staat voor de "trust". De overheid dient dit dan ook te controleren, en ja, dit is inderdaad meer dan het kijken naar een procedure op papier. Overigens is hier de auditor ook wel wat te verwijten, het is niet alleen maar "dienst nach vorschrift", dus dat worden in ieder geval wat minder pegels voor die uurtjes schrijvers ...
Wat kunnen we hiervan leren:
1. iedereen schreeuwt over beveiliging - security - het is echter identity access management (ben je diegene wie je zegt te zijn)
2. de hele ophef en dreigende uitval wil niet zeggen dat men de security of identity access management niet goed heeft geregeld, maar zijn bedrijfscontinuïteit niet op orde heeft.
Als die certificaatjes zo belangrijk zijn, dan weten we dus precies waar ze geïnstalleerd zijn en wat er gedaan moet worden als de betrouwbaarheid niet meer is wat deze moet zijn.
Laat dat nu eens ergens uit een evaluatie komen. Om in oud Hollandse spreekwoorden te blijven:"wie de bal kaatst ..."
En gezien de reacties boven geldt dat niet alleen voor thuiswinkel.org
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.